Total Pageviews

Monday, September 7, 2009

KAKTUS PENYEJUK HATI...



Sungguh!!! Maha hebat ciptaan Allah az-zawajalla..
Masakan tidak, pokok kaktus yang penuh duri pun boleh menjadi penyejuk hati..

Sebelum ni tidak pernah kusangkakan yang kaktus ni, satu tumbuhan yang sangat bermakna.
Dulu tengok kaktus sebelah mata je, sebab pokoknya penuh dengan duri lagipun, takdelah cantik sangat kaktus ni..tak secantik mawar atau pokok-pokok berbunga yang lain.

Kisah berjinak-jinak dengan kaktus ni bermula apabila ada sorang kakak (housemate-ku yang disayangi) bagi hadiah selepas pulang dari cameron Highland. Setiap hari, kaktus yang diberi serta beberapa koleksi kaktus yang lain itu, kusiram dan kujaga dengan penuh perasaan kasih sayang dengan harapan mereka dapat membesar dengan baik. Lama-kelamaan, terbit rasa sangat sayang pada mereka, setiap kali masuk ke bilik, perkara pertama yang kubuat adalah memandang kaktus tersebut.

Subhanallah, setiap kali aku memandangnya hatiku terasa tenang.
Terasa umpama kaktus tersebut sedang berbicara dengan diriku.
Dan aku harapkan kaktus tersebut akan menjadi teman sewaktu hati ini dalam kegelisahan. Kerana dengan memandang dan bercakap dengan kaktus itu, hatiku terasa sangat gembira..Inilah keindahan ciptaan Allah..




Firman Allah dalam surah Al-Imran ayat 191 yang bermaksud:

" Orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka berfikir tentang kejadian langit dan bumi (seraya berkata): Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan segalanya ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau maka jauhilah kami dari azab api neraka".

No comments: