Total Pageviews

Sunday, September 27, 2009

BILA HATI TERASA RINDU…


Alhamdulillah, kembali semula ke tempat ku menuntut ilmu setelah lebih kurang seminggu pulang bercuti untuk menyambut aidilfitri bersama keluarga tercinta. Hakikatnya, dalam hati ini belum puas, kerana hasrat untuk pulang beraya di kampong tak kesampaian. Masakan tidak, hati ini terasa sangat rindu pada kampong halaman tempatku membesar mengenal erti kehidupan.

Terasa rindu pada hamparan sawah bendang yang terbentang luas disebalik jendela rumah usangku, air sungai yang mengalir tempatku dan keluargaku yang selalu memancing dikala musim tengkujuh tiba, kicauan burung yang tak pernah lekang diatas kehijauan pokok-pokok disekeliling rumahku, bunyi ayam yang berkokok pabila tibanya senja melabuhkan tirainya. Menghabiskan masa bersama teman-teman lama didalam kebun kepunyaan arwah nenekku yang penuh dengan pohon buah-buahan sambil mengumpul biji-biji getah untuk bermain congkak, memanjat pokok, menangkap anak-anak ikan, mandi sungai, dll… Alangkah rindunya hati ini pada suasana itu…

Masa-masa yang tak pernah kenal erti jemu untuk bermain-main dengan alam ciptaan Allah. Namun, semuanya adalah milik Allah. Dia yang Maha menentukan hala tuju hidup ini. Setelah segala-galanya telah dinikmati, bila-bila masa akan ditarik semula nikmat itu. Namun, ianya tetap menjadi kenangan yang sangat berharga dalam hidup ini..sebuah kenangan kehidupan seorang "ANAK KAMPUNG".

No comments: