Total Pageviews

Sunday, June 14, 2009

DARUS SAKEENAH - MEDANKU MENTARBIYYAH DIRI...

Kisah Sebuah Perjalanan Hidup Insan Yang Belajar Erti Kehidupan disebuah Madrasah Tarbiyyah...

Darus Sakeenah (DS)..
Nama yang tidak asing lagi dalam kamus hidupku,
Teringat sewaktu mula-mula ikut usrah di UKM, kakak naqibahku pernah bercerita berkenaan Darus Sakeenah, katanya DS ni bukan sebarang rumah, tak macam rumah sewa yang biasa. Disini tempat kita bekerja. Bila bersetuju untuk meletakkan diri menjadi ahli DS bermakna kita tak akan sama dengan orang lain.

"Apa yang tak samanya??"
"YA. Memang tak sama, sebabnya amanah & tanggungjawab kita berbeza daripada orang lain."

Dengan membuat keputusan untuk berada disini, bermaksud perlu bersedia untuk mengorbankan masa, tenaga, harta, perasaan, dsb..

Wah..takutnye, dengar macam berat jer..
Dalam hati tak rasa berat sangat sebab memang ada pasang niat untuk berada di DS.
Tak tahulah, sejak pertama kali berkunjung ke DS dengan jemputan akak-akak senior dulu, dah mula jatuh hati dengan DS. Rasa keinginan untuk berada bersama kakak-kakak menebal dalam diri. Mungkin hasil qudwah dan akhlak yang ditunjukkan oleh mereka.
Namun, matlamat & kefahaman perlu jelas, bukan kerana ajakan manusia namun untuk mencapai matlamatku yang tertinggi.

Dengan bantuan akak-akak, aku cuba untuk menyesuaikan diri dengan suasana di DS. Mulanya, rasa segan jugak, nak g dapur pun takut-takut. Namun, atas keramahan kakak-kakak di DS, akhirnya dapat sesuaikan diri sedikit demi sedikit. Yelah, dulu-dulu jadi adik paling bongsu..memang dimanjakan habis-habisan..Hu..hu.. rindu kat akak-akak yang dah tinggalkan DS.

Setiap hari dilalui dengan pelbagai pengalaman yang banyak mentarbiyyah diri, bayangkan apabila kelas full dari pagi sampai petang, then balik penat-penat kena masak.. Nak kena fikirkan selera makan untuk 10-12 orang, ada yang makan pedas, ada yang tak pedas, ada yang sangat kena menjaga cara potong sayur, etc..
Disinilah medan untuk mentarbiyyah diri yang sebenar.

Hari demi hari, akhawat di DS bertukar ganti, bila tiba masanya, mereka akan pergi meninggalkan DS, dan ahli baru akan diserapkan masuk ke DS..
Kalau dulu dimanjakan, sekarang kena belajar jadi kakak pulak.
InsyaAllah, akan kucuba menjadi kakak & sahabat yang baik.

Buat bakal Penghuni DS,

Mengambil keputusan untuk berada di DS bukanlah perkara yang senang.

"Bayangkan, kita disediakan dengan penempatan di universiti, buat apa susah-susah nak sewa rumah kat luar. Dahlah keselamatan tak terjamin, mak ayah pun susah nak bagi kebenaran. Lecehlah, nak duduk dengan ramai orang ni, tak biasa. Lagi selesa duduk sorang-sorang kat bilik, takde gangguan. Tak boleh nak adapt dengan orang lain, etc..."

Kita yang mencipta 1001 alasan.
"nak seribu daya, tak nak seribu dalih"

Mohonlah petunjuk daripada Allah.
Kami akhawat DS mengalu-alukan kedatangan anda untuk bersama-sama kami berkongsi susah senang menghadapi mehnah dan cabaran dalam hidup ini. Bersama menyusun langkah perjuangan yang kita yakini ini, menyatukan akidah, mengemaskan fikrah dan akhirnya kita sama-sama beramal demi mencapai RedhaNya.

Buat adik-adikku dan akhawat yang bakal berada di DS, tahniah buat antum yang terpilih untuk berada di DS, buatlah keputusan sebaiknya, mohon doa agar Allah menunjukkan jalan yang terbaik. Muhasabahlah semula, sesungguhnya Allah yang memilih untuk kita bersama-sama berkongsi kehidupan nanti. InsyaAllah..


-MONOLOG DS-
Darus Sakeenah,
Sungguh!! Disinilah aku mencari sinar kekuatan apabila berada dalam kesempitan.
Setelah seharian kepenatan berhadapan dengan manusia di luar sana, DS menjadi tempat untukku melepaskan lelah. Medan mengumpul kekuatan dalam membina diri menjadi hamba Allah yang benar-benar ikhlas mengorak langkah demi mencapai redhaNya.

Darus Sakeenah,
Sungguh!! Disinilah aku mula mendidik dan mengislah diri untuk menjadi insan yang beramal dengan amal islami, memuhasabah amal harianku, & mengingatkan diri yang leka.

Darus Sakeenah,
Sungguh!!! Disinilah medan untukku betul-betul mengenal dan memahami akhawat yang sama-sama berada dalam barisan perjuangan, perjuangan yang tiada henti dan tidak akan berhenti. Cuba untuk menerima segala kelebihan dan kekurangan akhawat. Disinilah medanku mengikat dan menyatukan hati dengan akhawat lain, menyemai kasih sayang kerana Allah. Keranaku yakin, dengan penyatuan dan ikatan hati yang tersimpul erat inilah yang menjadi bekal dan penguat dalam melalui jalan yang penuh cabaran dan dugaan ini dan inilah syarat kepada kesempurnaan imanku.

2 comments:

nur azuwa choh said...

salam...

sedih tau tinggalkan DS..rasa mcm nak tggal kat ds selamanya bila hati dah jatuh cinta pdnya..
Buat adik2 yg disygi..timba pelbagai ilmu kehidupan di rumah tarbiyyah..xakn mungkin antum dapat rasainya di tempat lain..
kepada yg bakal jd kakak..he2..jadikanlah diri anda teladan dan model yg terbaik kpd adk2.layani mrk dgn adil..jaga perasaan mrk..jgn ada hati yg terguris dek tindakan kita tg xdisedari...mrk memandang kita sbg org yg perfect..jadi,jelaskan kepada mrk hal yg sebnr..jelas knpe mrk perlu berada di situ...
kami kakak2 sedia membantu antum..kerana ukhuwwah kita adalah fillah...Allahu'alam

hamba ABDI said...

hehehee..
dah lama aku jadi insan yang mencipta alasan itu..
hingga hari ini masih lagi mencari-cari alasan terbaru..
santuni aku..
semoga aku tergolong bersama-sama kamu..
(^_-)
waaahhh puitis nih..